صنعت خودروسازی به خصوص طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت قابل‌توجهی را تجربه کرده و به میزان بسیار زیادی بر رشد اقتصادی کشورهای مختلف به خصوص پیشگامان این صنعت تاثیر گذاشته است. این تاثیر به نحوی است که تنها در امریکا تا پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۸ میلیون شغل مرتبط با صنعت خودروسازی فراهم شده و بیش از ۸۶ میلیون خودرو به فروش رسیده است.

 این رشد قابل‌توجه مدیون و وامدار شاخص‌های فراوانی است که یکی از شاخص‌ها تاثیرگذاری و مدیریت قوی تعدادی از فعالان صنعت خودروسازی است.

به عبارت دیگر این صنعت رشد خود را از جهاتی مدیون افراد سرشناسی است که موفق شده‌اند با تاثیرات خود و موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اند تصور نسل‌های مختلف بشر را از آینده صنعت خودروسازی تغییر دهند. آینده‌ای که این روزها چشم‌انداز بسیار جاه‌طلبانه‌ای برای آن تصور می‌شود. همین حالا نیز تعداد افرادی که از خودروهای خودران و یا حداقل نیمه خودران استفاده می‌کنند، کم نیست و همین موضوع روزگاری رویای دور از دسترس بشریت بود. در ادامه با ما همراه باشید تا بر زندگینامه تعدادی از موثرترین شخصیت‌های صنعت خودروسازی نگاهی داشته باشیم؛ شخصیت‌هایی که علاوه‌بر تغییر نگرش بشر نسبت به این صنعت دستاوردهای فوق‌العاده‌ای را نیز به ارمغان آورده‌اند.

۷- برنی اکلستون Bernie Ecclestone

برنی اکلستون را می‌توان مهم‌ترین شخصیت اجرایی مسابقات فرمول یک دانست که مالک بخش اعظمی از سهام آلفا پرما شرکت مادر شرکت‌های گروه فرمول یک است. وی که یکی از پرحاشیه‌ترین، ثروتمندترین و جنجال‌برانگیزترین شخصیت‌های موتوراسپرت است نقش بسیار مهمی در بالاتر بردن سطح مسابقات موتور اسپرت و فرمول یک داشته و البته حواشی فراوانی را نیز به همراه دارد.

او از اواخر دهه ۴۰ میلادی و پس از جنگ جهانی دوم وارد صنعت خودروسازی شد و در حال حاضر ثروتی بالغ بر ۳.۲ میلیارد دلار در اختیار دارد که این ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در مسابقات فرمول یک حاصل شده است.جالب است بدانید بسیاری وی را سوپر قهرمان مسابقات فرمول یک می‌دانند چراکه سرمایه‌گذاری‌ها و آینده‌نگری‌های فوق‌العاده او تاثیر فراوانی در رشد مسابقات فرمول یک و ارتقا کیفی تیم‌های فنی و خودروهای مورد استفاده در این مسابقات داشته است.

۶- مری بارا Mary Barra

مری بارا به عنوان مدیرعامل اجرایی شرکت جنرال موتورز نخستین زنی است که موفق شده ریاست یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی جهان را به عهده بگیرد. وی از دیدگاه بسیاری از مجلات خودرویی جز قدرتمند‌ترین افراد تاثیرگذار در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. فراخوان بیش از ۳۰ میلیون وسیله نقلیه تولیدی توسط جنرال موتور برای بازسازی و تصحیح ایرادات وارده به آن‌ها تنها یکی از دلایلی است که سبب شده بارا در لیست ما قرار گیرد. اتفاقی که کمتر مدیری آن هم با وجود مشکلات مختلف به آن تن می‌دهد.

بسیاری از افرادی که با بارا تجربه همکاری داشته‌اند، وی را بسیار آرام و مسلط به امور مدیریتی توصیف می‌کنند.

۵- لن کالوم Ian Callum

لن کالوم طراح اصالتا اسکاتلندی است که طراحی بسیاری از خودروهای شناخته شده در صنعت خودروسازی را به عهده داشته و یا حداقل در فرآیند طراحی آن‌ها نقش مهمی را به عهده داشته است. وی در طول مدت فعالیت حرفه‌ای خود با خودروسازان بزرگی همچون فورد و یا استون مارتین همکاری داشته اما عمده علت شهرت وی مربوط به دورانی است که به عنوان طراح اصلی در جگوار مشغول به کار بوده است.

تمامی مدل‌های XF, XJ XE و F-Type تولیدی جگوار که وی در دوران مدیریت خود مسئولیت طراحی آن‌ها را به عهده داشته است موفق شده‌اند از سوی موسسات و مجلات خودرویی مختلف عناوین و جوایز متنوعی را دریافت کنند. حتی ملکه الیزابت نیز از وی تقدیر کرده است.

۴- جان چن John Chen

جان چن کارآفرین، بازرگان و مدیر عامل اجرایی شرکت بلک‌بری لیمیتد است که با وجود شهرت کمی که نسبت به دیگر افراد این لیست دارد تاثیر بالایی در صنعت خودروسازی گذاشته است. وی طی دوران فعالیت حرفه‌ای خود به خصوص در سال‌های آغازین همکاری با شرکت بلد‌بری لیمیتد بسیار تلاش کرد که این شرکت از حوزه تولید تلفن‌های همراه هوشمند به سمت تولید خودرو و تکنولوژی‌های مرتبط با خودروهای هوشمند تغییر میسر دهد.

این تغییر حوزه فعالیت به خصوص زمانی تاثیر خود را نشان داد که بلک‌بری لیمیتد موفق شد یک قرارداد همکاری با شرکت فورد امضا کرده و در زمینه نرم‌افزارهای مورد استفاده فورد برای خودروهای خودران فعالیت ویژه‌ای را آغاز کند. بلک‌‌بری حتی اخیرا موفق شده با امضای یک قرارداد ۴۰ میلیون دلاری در راستای تولید محصولات خودران با دولت کانادا همکاری کند.

ایجاد بیش از ۸۰۰ فرصت شغلی مضاعف و همچنین افزایش قابل‌توجه سود و ارزش شرکت بلک‌بری تنها یکی از دستاوردهای تاثیرگذار چن است. شخصی که به مدیریت فوق‌العاده و آینده‌نگری صحیح مشهور است.

۳- جیمز هکت John Krafcik

جیمز هکت که مدیریت کارخانه کمپانی فورد را به عهده دارد از معدود مدیرانی است که اعلام کرد کارخانه خودروسازی وی برنامه توقف تولید طیف گسترده‌ای از محصولات خود را دنبال خواهد کرد.

هکت با اعلام این موضوع که فورد دیگر به سراغ تولید سدان نخواهد رفت و سدان‌های تولیدی این کارخانه نیز به مرور زمان با توقف تولید مواجه شده فشار زیادی را تجربه کرد. به خصوص که بسیاری از خودروهای سدان تولیدی این کارخانه در بازار فروش بسیار موفق هستند و حتی فورد سردمدار تولید خودروهای سدان مناسب برای استفاده درون شهری است اما این مدیر ارشد با اعلام موضع فورد توضیح داد که این کارخانه قصد دارد به سراغ تولید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور رود.

البته ناگفته نماند تمامی این سیاست‌ها با برنامه و هدف دنبال می‌شود. از شروع زمان مدیریت هکت فورد موفق شد هزینه‌های جاری خود را ۳ میلیارد دلار کاهش دهد. همچنین سهام این شرکت در بازار آسیا و آفریقا جنوبی نیز با ۱۰ درصد رشد مواجه شد. سود فورد در سال ۲۰۱۸ از میزان پیش‌بینی شده ۷ میلیارد دلار بیشتر شده و در سال ۲۰۱۹ نیز این کمپانی یک رشد ۱۴ درصدی در سود پیش بینی شده را تجربه کرده است.

۲- جان کرفکیک John Krafcik

احتمالا برای شما نیز سوال است که جان کرفکیک کیست. وی مدیرعامل کمپانی ویمو یک کمپانی فعال در حوزه تکنولوژی‌های خودروهای خودران است. این کمپانی از شرکت‌های زیرمجموعه گوگل محسوب شده و در واقع کرفکیک مدیر ارشد شرکت گوگل در پروژه خودروهای خودران است.
کرفکیک که امید می‌رود موفقیت خوبی در زمینه خودروهای خودران در شرکت ویمو کسب کند پیش از آغاز مسئولیت در شرکت ویمو مدیرعامل هیوندای در آمریکا بوده است.

با توجه به امکانات گسترده و امید فراوانی که در خصوص موفقیت گوگل در پروژه خودروهای خودران وجود دارد آینده روشنی برای کرفکیک پیش‌بینی می‌شود. در حال حاضر ویمو به شدت در حال کار بر روی تکنولوژی‌های منحصربه‌فرد خود بوده و خودروهای آزمایشی که این کمپانی در حال کار بر روی آن‌هاست نیز بسیار گسترده و فراوان‌اند. به هر حال امید زیادی به موفقیت این شرکت و مدیرعامل آن می‌رود و اصلا دور از انتظار نیست که کرفکیک بتواند آینده صنعت خودروسازی را به یکباره تغییر دهد

۱- ایلان ماسک Elon Musk

همانطور که احتمالا شما نیز پیش‌بینی کرده‌اید تاثیرگذارترین شخصی که حتی یک توییت وی می‌تواند سهام شرکت‌های خودروسازی را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش و یا حتی افزایش دهد ایلان ماسک است. تاثیر ایلان ماسک به قدری بالاست که حواشی مربوط به زندگی شخصی وی و یا حتی مصرف ماریجوآنا توسط او نیز بر روی سهام شرکت تسلا تاثیر می‌گذارد.

خدماتی که ایلان ماسک به صنعت خودروسازی ارائه کرده بسیار ارزشمند بوده و به نوعی می‌توان وی را پرچمدار صنعت خودروسازی در حوزه خودروهای خودران دانست. همچنین خودروهای تولیدی تسلا و سیستم اتوپایلوت این کمپانی بزرگترین شانس صنعت خودروسازی برای دستیابی به سیستم رانندگی کاملا خودران و قابل اعتماد است. این تاثیرگذاری و شهرت بالا بسیاری از سهام‌داران شرکت تسلا را نگران کرده است چراکه به نظر می‌رسد ایلان ماسک نمی‌تواند عواقب حاصل از شهرت خود را مدیریت کند و این موضوع تاکنون به ضرر سهام‌داران تسلا بوده است.

٧چهره تاثير گذار در صنعت خودرو سازی دنيا تا سال ٢٠٢٠ - 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

نوشتن دیدگاه